Miten autan ahdistunutta tai masentunutta äitiä jo raskauden aikana -koulutus 28.-29.5.2019

20.1.2019

MITEN AUTAN AHDISTUNUTTA TAI MASENTUNUTTA ÄITIÄ
JO RASKAUDEN AIKANA?
                                  -koulutuspäivät 28.-29.5. 2019, Helsingin ydinkeskustassa

Tausta: Kertynyt tutkimustieto ja hoidollinen kokemus perustelevat raskaana olevan äidin stressin, ahdistuksen, pelkojen ja masennuksen hoitamista - ei vain äidin psyykkisen voinnin, vaan myös raskauden ja synnytyksen hyvän etenemisen ja lapsen psykososiaalisen kehityksen näkökulmista.
Tavoite: Koulutus antaa valmiuksia tunnistaa äidin raskausajan erilaista psyykkistä huonovointisuutta, ymmärtää ahdistuneisuuden ja masennuksen psykodynamiikkaa tässä elämänvaiheessa ja hoitaa odottavan äidin mieltä niin, että hänen on mahdollista rauhoittua ja olla turvallisempi raskauskokemuksessaan, ryhtyä ajattelemaan kohtuvauvaa ja kokea häntä kohtaan myös myönteisiä tunteita ja kiintymystä ja työstää äitiyteen liittyviä odotuksiaan, toiveitaan ja pelkojaan.
Kohderyhmä: Raskaana olevia ja vauva/pikkulapsiperheitä työssään kohtaavat ammattilaiset:                     neuvolan terveydenhoitajat ja perhetyöntekijät, lapsiperheiden/lastensuojelun kotipalvelu- ja perhetyöntekijät, sosiaaliohjaajat ja sosiaalityöntekijät, naistentautien erikoislääkärit ja kätilöt; perusterveydenhuollon lääkärit, psykologit ja psykiatriset sairaanhoitajat; perheneuvolan, lastenpsykiatrian ja aikuispsykiatrian työntekijät; kiikku-vauvaperhetyöntekijät; kolmannen sektorin vaativan vauvaperhetyön työntekijät; psykoterapeutit.
Järjestäjä: Varsinais-Suomen Lääkäripalvelu Oy.
Kouluttajat: Varhaisen vuorovaikutuksen kouluttajapsykoterapeutit (VET), lastenpsykiatrian erikoislääkäri Elina Savonlahti ja psykoterapian erikoispsykologi Mirja Sarkkinen. Kouluttajilla on yli 20 vuoden hoidollisen ja psykoterapeuttisen vauva- ja pikkulapsityön kokemus. He ovat vastuukouluttajia ja koulutustyönohjaajia Helsingin yliopiston varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapeuttikoulutuksissa. Kouluttajat ovat kehittäneet raskausajan vuorovaikutushoidon ja -psykoterapian malleja ja käytäntöjä sekä julkaisseet aiheesta: Sarkkinen, M. & Savonlahti, E. (2014). Raskausajan vuorovaikutuspsykoterapia. Psykoterapia 33(2), s. 93-110.
Koulutuspaikka: Helsingin Pääposti, Vihreä Neuvotteluhuone, os. Mannerheiminaukio 1 B (10. krs)
Koulutuspäivät: 28.5.2019 klo 10-16; 29.5.2019 klo 9-15, lounastauko(1h) ja iltapäivän kahvitauko (20min)
Ohjelma: Koulutuspäivissä käydään läpi raskauden vuorovaikutuspsykologista prosessia ja sen riskejä ja näiden kytkeytymistä odottavan äidin stressiin, ahdistukseen, pelkoihin ja masennukseen sekä raskausajan hoidon prosessia ja tekniikoita. Teoriaa elävöittävät tapausesimerkit raskausajan hoidollisesta työskentelystä liittyen äidin oman varhaisen hoivahistorian aktivoitumiseen, kohtuvauvan huomioimiseen vuorovaikutustyöskentelyssä ja ammattilaisten yhteistyöhön.
Hinta: 400€ + 96€ (alv 24%) = 496€. Hinta ei sisällä tarjoiluja. Helsingin ydinkeskustassa on paljon hyviä lounaspaikkoja ja kahviloita!
Lasku ja luentomateriaalit lähetetään sähköpostitse. Laskun eräpäivä on 30.4. 2019.
Sitova ilmoittautuminen 31.3. 2019 mennessä sähköpostilla:                                                     mirja.sarkkinen@pionnet.net tai elina.savonlahti@netti.fi

Kuva: Pixabay